1. Jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów szczególnych oraz pracodawcą w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
2. Jest terenowym organem obrony cywilnej.
3. Jest przełożonym pracowników, zajmujących stanowiska kierownicze.
4. Reprezentuje gminę na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących Gminy.
5. Nadzoruje realizację budżetu.
6. Realizuje politykę kadrową i wspólnie z sekretarzem Gminy odpowiada za przestrzeganie przepisów, związanych ze stosunkiem pracy.
7. Wydaje decyzje z zakresu administracji publicznej.
8. Udziela pełnomocnictwa w sprawach, należących do jego wyłącznej kompetencji.
9. Podejmuje czynności w sprawach nie cierpiących zwłoki i mogących zagrażać życiu i zdrowiu.
10. Mianuje pracowników samorządowych wg zasad, ustalonych w regulaminie.
11. Wydaje zarządzenia, wprowadzające w życie regulaminy, dotyczące działalności urzędu, np. instrukcje obiegu dokumentów, regulaminu funduszu nagród, socjalnego, mieszkaniowego, itp.
12. Informuje odpowiednie organy o zamiarze przystąpienia do porozumienia komunalnego.
13. Przedkłada wojewodzie uchwały rady Miejskiej w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.
14. Składa radzie Miejskiej okresowe sprawozdania z realizacji zadań.